Pompoenbrood

image

Pompoenbrood

Inge No Comment
Lunch

Het verdict

Na jaren van buikpijn, kwam in september de aap uit de mouw… Glutenintollerantie! Jeetje, dat was even schrikken. Daarbij bleek ik slecht tegen zoete aardappel, pinda, haver, kikkererwten en nog wat andere kleine zaken te kunnen. Als je dan gaat kijken waar dit allemaal inzit, dan besef je dat dit echt iets gaat betekenen voor je voedingspatroon. In mijn geval betekent dat, nog meer zelf maken. Challenge accepted!

De lieve collega’s van Fitplein (neem zeker eens een kijkje op Fitplein.nl, ik ben ook een van de gastschrijvers!) hebben me een pakketje gestuurd zodat ik meteen aan de slag kon.

Project 1: pompoenbrood

De eerste paniek ging uiteraard over brood. Dus, een vervanger voor brood was prio 1.

Wat heb ik gebruikt:

– 250 gram gekookte gepureerde pompoen (uit mijn eigen tuintje, jammie!)

– 250 ml lauwwarm water

– 350 gram Glutenvrij meel (ik gebruikte boekweitmeel)

– 2 eieren

– 7 gram droge gist

– 7 gram Himalaya zout

– agavesiroop (2 lepels)

– 50 gram pompoenzaden

– handje lijnzaad

– 2 eetlepels plantaardige olie

Meng eerst alle droge ingrediƫnt door elkaar, daarna voeg je een voor een de natte ingrediƫnten toe. Mix het beslag goed door elkaar.

Laat het beslag, afgedekt, 35 minuten rijzen. Doe het in een cakevorm en laat het nogmaals 35 minuten rijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 190 graden.

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bak het brood in ongeveer 45 minuten af.

Laat het afkoelen op een rooster en snij het brood.

Overheerlijk en ideaal om in te vriezen. Zo heb je altijd vers brood en is dit kind weer gerust dat project 1 geslaagd is 😊

 

Leave a Reply


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.